Brev:
Overgangsmad - 6 mdr.
11. december 2007
Alder:
6 mdr.
Overgangsmad - 6 mdr.
Hej Helen
Jeg har et par spørgsmål angående mad til vores datter.
Hun er næsten 6 mdr. og har fået bryst fuldt ud indtil videre. Hun vejer ca. 8,8 kilo. Hun er 70 cm. lang.
Hun spiser meget og suger rigtig meget. Og hun spiser ofte tre gange om natten, hvor der som regel spises en del. Hun har på det sidste virket som om hun er sulten, men når hun så tilbydes brystet, er hun ikke rigtig interesseret. Så sutter hun, men bliver hurtig optaget af noget andet. De gange, hvor hun er meget sulten suger hun så tilgengæld rigtig meget, og kæberne kører bare derudaf. Derfor tænkte vi, at det nok er tid til at gå igang med andet end brystet.
Og så er vi (jeg) lidt i vildrede. Vi er gået i gang med at give hende vælling af kop omkring hendes frokosttid. Det meste ryger ud igen, men jeg tror en lille del bliver derinde :) Idag har vi så prøvet at give hende mos i eftermiddag med ske, hvilket hun vist spiste af til det, der svarer til en te-ske!
Hun vil gerne sidde og gnave lidt i en humbel rugbrød nogle gange. Men jeg er ret usikker på, om vi gør det rigtige. For hvis hun virkelig er så sulten, så burde hun vel spise meget mere af mos og vælling, end der er tilfældet? Men måske skal hun bare vænne sig til det? Og hvornår skal hun have bryst, og hvornår skal hun have vælling/mos eller noget helt tredje?
Og oven i det, så tror jeg hun er irriteret over tænder. Hun gumler rigtig meget på sine fingre, nogle gange sådan helt febrilsk. Specielt om aftenen. Kan det have nogen betydning for, hvad hun skal spise, og for hendes appetit?
Som jeg skrev spiser hun to til tre gange om natten hos mig. I nat var det bare meget anderledes. For det første vågnede hun 1½ time efter hun var faldet i søvn (det gør hun ellers aldrig!). Hun faldt dog selv i søvn igen. Så vågnede hun igen ved et-tiden, som hun plejer, men nu var hun sulten, men ville ikke rigtig spise. Og sove ville hun slet ikke. Hun ville bare ligge og gumle på fingrene. Efter et par timer, ville hun så gerne have noget at spise. Men faldt ikke i søvn ved brystet som hun plejer, men måtte lige gumle lidt på fingrene. Tilsidst ville hun gerne have sut og faldt i søvn (hos os).
Håber du kan hjælpe os,
Med venlig hilsen
Dorthe